Trafiekcijfers mei 2013

 

Vergelijking tussen de periode Mei 2012 en 2013

2012
2013
Verschil
Commercieel:
268 312 +16,4%

 

 
2012
2013
Verschil
Bewegingen: 2.562 1.916 -25,2%
Passagiers: 23.495 26.315 +12%
Vracht/ton: 4.498 4.561 +1,4%

 

Vergelijking tussen de periode Jan - Mei 2012 en 2013

2012
2013
Verschil
Commercieel:
1.156 1.158 +0,17%

 

 
2012
2013
Verschil
Bewegingen: 11.600 10.299 -11,2%
Passagiers: 67.659 72.382 +7%
Vracht/ton: 22.290 22.347 +0,3%

Commentaar:

MEI 2013: MEER PASSAGIERS EN MEER VRACHT

Voor de tweede maand op rij kon de luchthaven uitpakken met gunstige cijfers qua vervoerde passagiers en vracht.

Het aantal bewegingen daarentegen daalde drastisch met 25%, wat volledig toe te schrijven is aan de general aviation.

De commerciële bewegingen stegen met 44 eenheden of +16,4% t.o.v. mei 2012, wat uiteraard een mooi resultaat is.

In werkelijke cijfers vertaalt dit alles zich als volgt:

- een opmerkelijke stijging met 2.820 passagiers;
- een lichte stijging met 63 ton vracht.

Dank zij deze resultaten werden ook de gemiddelde maandelijkse totalen voor de periode januari-mei in gunstige zin beïnvloed.

De verhoging van het aantal passagiers is volledig toe te schrijven aan het conform uitvoeren van de geplande vluchtprogramma's door beide touroperators JETAIR en NECKERMANN.

In het licht van de nakende ondertekening van het uitbatingscontract van de luchthaven door de Vlaamse overheid en de Franse EGIS groep kan men dus matig positieve trafiekresultaten voorleggen.

Qua passagiers zou de ingeslagen weg gedurende de komende zomermaanden moeten voortgezet worden.

Zonder het binnenhalen van een grote vis op gebied van vrachtvervoer vrezen we echter dat de rest van het jaar in die sector een negatieve trend zal vertonen.

Wij vernamen immers in de wandelgangen dat voor de zoveelste keer de luchthaven van Liège-Bierset een belangrijke vrachtklant van Oostende-Brugge afgesnoept heeft.

Nog maar eens een bewijs van wat REPLO reeds jaren verkondigt: Oostende-Brugge is uiterst kwetsbaar vanwege het te beperkt aantal grote klanten.